Naam: Anita Kleinschmidt | Leeftijd: 61 | Favoriet gereedschap: pollepel | Rol: gastvrouw | Beroep: verpleegkundige / dierenverzorger

Hoe hoorde je voor het eerst van Repair Café Jeltje?

Binnen een korte tijd hoorde ik het via de nieuwsbrief van Stadsdorp Vondel Helmers en via Nextdoor. Het sprak me meteen aan.

Wat was je eerste ervaring met Repair Café Jeltje?

Ik kwam als bezoeker met een kapotte koekoeksklok en die werd weer gemaakt. Dat was een erg leuke ervaring en ik was er heel blij mee. Het viel me op dat er zo’n gemoedelijke open sfeer was en veel vriendelijkheid. Ook het doel van Repair Café Jeltje ondersteun ik erg: bewustwording van de waarde van spullen, hergebruik, niet alles weggooien.

Ik ondersteun het doel van Repair Café Jeltje erg: bewustwording van de waarde van spullen, hergebruik, niet alles weggooien.

Naderhand sprak ik met Johan die op mijn enthousiasme reageerde met de uitnodiging om ook vrijwilliger te worden. Ik zei “ik kan helemaal niets,” maar hij zei dat ik wél gastvrouw kon zijn. En dat leek me wel wat, dus de volgende avond was ik van de partij.

Ik zei:“ik kan helemaal niets.”

Waar ligt jouw kracht vooral?

Ik vind het leuk om mensen te verzorgen, te zorgen dat ze het gezellig hebben. Ook wil ik graag iets aan mensen geven en dat kan heel goed als gastvrouw.

We zijn altijd met twee gastvrouwen, waardoor het werk ontspannen gedaan kan worden: overzicht houden, klanten koppelen aan reparateurs, reparatieformulieren laten invullen. En verder koffie en thee schenken, met mensen praten en de verhalen over hun objecten horen. Erg leuk vind ik dat!

Wat mogen mensen van jou leren?

Meer respect voor de natuur (de binnentuinen worden maar volgebouwd, wat ik jammer vind). En rekening houden met elkaar. Mensen zijn zo met zichzelf bezig.

Ik vind het mooi dat mensen de moeite nemen door de regen te komen om iets groots te laten repareren.

Wat is een mooie ervaring bij het Repair Café?

Ik heb het vaker gezien dat mensen de moeite nemen om met een groot object, zoals een lamp of breedbeeld-TV, in de regen langs te komen en het te laten repareren in plaats van het meteen aan de weg te zetten. Dat vind ik mooi.

Is er wel eens iets lastig voor jou als gastvrouw?

Ik stoei wel met de grens tussen ‘hoort dit bij het Repair Café of is het meer iets voor de fietsen- of kleermaker’. Het maakt dan wel uit voor me of de bezoeker veel of weinig geld te besteden heeft en het object anders niet zou laten repareren.
Maar toeristen met een kapotte fiets vind ik niet zo passen. Soms komt er iemand met een vieze onderbroek of heel oud laken. Daarvan is ook de vraag hoe ver willen we daarmee gaan? We bekijken het per situatie en het gaat meestal goed.

Ik stoei wel met de grens tussen ‘hoort dit bij het Repair Café of is het meer iets voor de fietsen- of kleermaker’.

Je ziet veel ingevulde formulieren langskomen na de reparaties. Welke producten zouden beter kunnen worden geproduceerd?

Ik zie het steeds: Nespresso-apparaten blijven slecht te repareren.

Nespresso-apparaten blijven slecht te repareren.

Wat is je droom voor het Repair Café?

Het zou leuk zijn als er veel meer mensen komen. En dat er meer Repair Café’s komen die altijd open zijn. Ik zie het graag als wijd en zijd fenomeen in deze weggooimaatschappij.

Ik zie het Repair Café graag als wijd en zijd fenomeen in deze weggooimaatschappij.

Foto’s: Lucy Lambriex