Naam: Johan Westera | Leeftijd: 59 | Favoriet gereedschap: kurkentrekker | Rol: initiatiefnemer, organisator | Beroep: ondernemer | Vindbaarrepaircafejeltje.nl

Hoe ben je met Repair Café Jeltje begonnen?

Mijn verkalkte koffiezet-apparaat werkte niet meer en kon niet ontkalkt worden. Eerst was ik geneigd het weg te gooien omdat een nieuw apparaat in verhouding goedkoop is en reparaties duur zijn. Ik schrok van die gedachte en heb toen een onderdeel kunnen bestellen. Met hulp van een Youtube-filmpje heb ik het zelf gedaan. Dat was erg leuk en gaf voldoening.

Eerst was ik geneigd het weg te gooien omdat een nieuw apparaat in verhouding goedkoop is en reparaties duur zijn.

In die tijd kwam ik in aanraking met het Repair Café en raakte zo geïnspireerd dat ik er zelf een heb opgezet. Monica Velthuis en Hanna Klomp van Buurtsalon Jeltje waren meteen enthousiast om het daar te doen. En Anne Elberse, de coördinator van Repair Café Oud-West in De Havelaar, was erg behulpzaam en gul met het delen van informatie. We hebben onze openingstijden op die van hen afgestemd. Zij zijn elke derde vrijdag van de maand open. Wij elke eerste.

Waar ben je goed in?

Organiseren en het verbinden van de juiste mensen.

Wat zou je graag aan mensen leren?

Het besef dat je meer zelf kunt dan je denkt. Én daarnaar handelen. Repareren kun je leren.

Je kunt meer zelf dan je denkt. Repareren kun je leren.

Wat is je mooiste reparatie-ervaring?

Ik wilde van een nog goede rolkoffer zelf de versleten wielen vervangen, maar dat viel nog niet mee. Samsonite maakt zijn koffers zo dat je er niet makkelijk bij kunt en reservewielen zijn niet beschikbaar. Uiteindelijk kwam ik bij de Skatedokter terecht, die mij aan een paar flitsende skate-wielen heeft geholpen en er zelfs nog nieuwe asjes voor heeft gemaakt omdat het anders niet paste.

Wacht er nog iets op reparatie?

De vijfentwintig jaar oude houten clown op wielen waar de as van gebroken is. Die was van mijn dochter en heb ik altijd bewaard.

Heb je een reparatietip?

Ja, die komt uit het Repair Café-handboek: maak tijdens het uit elkaar halen foto’s, zodat je precies weet waar alles hoort en je geen schroefjes overhoudt (zoals ik met het koffiezetapparaat).

Welke producten zijn volgens jou goed gemaakt?

Een product zoals de koptelefoon van Gerrard Street vind ik geweldig. Die is speciaal gemaakt om weer te kunnen repareren en er onderdelen van te kunnen vervangen. Deze wordt zelfs als bouwpakket geleverd, zodat je meteen weet hoe die in elkaar zit en je er ook meer gevoel bij krijgt. Ook mooi is dat Gerrard Street eigenaar en dus verantwoordelijk blijft voor het goed afvoeren van eventueel afval.

Welke zouden beter kunnen?

Bijna alle stofzuigers, omdat deze niet goed schadevrij uit elkaar gehaald kunnen worden. Ze zitten bijna altijd dicht met one-way-kliksystemen in plaats van met een paar schroeven. Echt slecht, want ze zijn op zich makkelijk reparabel als ze eenmaal open zijn.

Echt slecht, want stofzuigers zijn op zich makkelijk reparabel als ze eenmaal open zijn.

Heb je een droom voor het Repair Café?

Het idee op een veel grotere schaal toepassen zodat het meer impact heeft. Ook uitbreiden met andere initiatieven lijkt me prachtig. Mooi om samen over na te denken en ideeën praktisch uit te werken. Een goed voorbeeld is het Zweedse ReTuna. Het is een enorm winkelcentrum voor reparatie en gerecyclede goederen.

Is er nog iets dat je wilt toevoegen?

Ik wil iedereen uitnodigen mee te praten over de mogelijkheden meer impact te bereiken met dit initiatief. Ook zou ik mensen die beter willen leren repareren, willen aanmoedigen zich als vrijwilliger aan te melden. Je hoeft geen expert te zijn om een ander al te kunnen helpen. Als je inzicht hebt, een beetje geduld en de wil om te leren, kan het snel gaan.

Je hoeft geen expert te zijn om een ander al te kunnen helpen.

Foto’s: Lucy Lambriex