Naam: Robert | Leeftijd: 62 | Favoriet gereedschap: 3D-printer | Rol: reparateur | Beroep: werktuigbouwkundig ingenieur

Hoe ben je met repareren begonnen?

Dat was een heel duidelijk moment. Ik was een jaar of 10. Mijn vaders scheerapparaat was stuk en mijn vader had mijn moeder gevraagd een nieuwe te kopen.
Ik kwam uit school, heb hem schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij deed het gewoon.

Maar mijn moeder had net een nieuwe gekocht, dus mocht ik ‘m houden voor als ik later ook een baard zou hebben.

Ik kwam uit school, heb hem schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij deed het gewoon.

Wat is je kracht?

Complexe technische problemen oplossen. Trouble shooting. Daar word ik ook absoluut blij van. Dat kunnen ook megaprojecten zijn. Zoals trillingsproblemen bij containerkranen.

Wat zou je graag aan mensen leren?

Geduld hebben. Te vaak moeten er directe oplossingen zijn, direct genot. Er is nauwelijks tijd voor reflectie. En als het niet lukt, wordt het in de hoek gesmeten. Ik krijg weleens het verwijt dat ik te veel geduld heb maar daardoor kan ik ingewikkelde problemen oplossen.

En ook: als je geduld hebt, lost een probleem zich vaak vanzelf op.

Als je geduld hebt, lost een probleem zich vaak vanzelf op.

Wat is je spannendste reparatie-ervaring?

Dat was een klus bij de Botlek-tunnel: de boormachine was stilgezet i.v.m. grondverzakking. Er was een Duitse machine met knowhow geleend uit Japan, en die was te verschillend.
In vijf dagen heb ik een oplossing bedacht die geen verzakking gaf.
Zoiets is heel spannend. De adrenaline giert door je lijf, tientallen mensen in pak kijken je verwachtingsvol aan en jij moet met oplossing komen.

Het is overigens diffuus wat een reparatie is en wat een probleemoplossing is. De oplossing gaat aan de reparatie vooraf.

Het is overigens diffuus wat een reparatie is en wat een probleemoplossing is. De oplossing gaat aan de reparatie vooraf.

Wat zou je graag eens repareren?

Ik zou graag eens een robot(je) willen repareren. Al mijn eigen spullen heb ik al eens open geschroefd, soms zelfs direct nadat ik het gekocht heb uit nieuwsgierigheid. Een robotje zal ik niet snel zelf kopen, maar spreekt wel tot mijn verbeelding. Elk apparaat zegt iets over de ontwerper/maker en iets over de gebruiker/koper.

In elk apparaat zit veel “slimheid”, maar vaak ook “domheid”. Het is altijd een uitdaging die slimheid te leren kennen. Misschien wil ik me wel meten met de slimheid die in een robotje is gestopt.

Wees niet bang iets kapot te maken en ontdek hoe het werkt!

Heb je een reparatietip?

Wees niet bang iets kapot te maken. Veel mensen zijn bang voor elektriciteit. Veel mensen durven iets niet te openen, maar het hoeft niet eng te zijn. Als de garantie weg is en het apparaat is opgegeven; wees niet bang en ontdek hoe iets werkt!
Geregeld komen mensen met apparaten waarvan ze denken dat die stuk zijn. Maar in feite weten ze niet goed hoe ze te gebruiken. Bijvoorbeeld omdat ze een handleiding niet (kunnen) lezen.

Als eerste altijd: schoonmaken. En schoon houden is belangrijk voor een lange levensduur van een apparaat, zeker als er water bij aan te pas komt.

Schoon houden is belangrijk voor een lange levensduur van een apparaat, zeker als er water bij aan te pas komt.

Welke producten vind je goed gemaakt?

Naaimachines, want die zijn goed onderhoudbaar. Ook de moderne. Die hebben geen anti-amateurschroeven.
En ik heb een zwak voor wasmachines. Daar komen verschillende technische vakgebieden bij elkaar, water, elektriciteit en hitte.

Welke zouden beter kunnen?

Senseo en Nespresso vind ik slecht ontworpen. Die gaan makkelijk stuk. Zo zijn er veel lekkages, knopjes die afbreken en dingen op de printplaat die loslaten of kapot gaan. Ze zijn daarbij moeilijk toegankelijk en vergen veel onderhoud waar de gebruiker niet goed voor te porren is. Dat gaat om kalk maar ook gewoon om het schoonmaken van een verstopt filtertje. Mijn beste advies aan Senseo-gebruikers: stap over op filterkoffie.

Mijn beste advies aan Senseo-gebruikers: stap over op filterkoffie.

Een stofzuiger zou goed reparabel moeten zijn, en alle onderdelen zijn leverbaar, maar is heel lastig te openen. Absurd dat de fabrikant het niet reparatie-vriendelijker maakt. Het gaat vooral om de sleemodellen van Miele en Philips.
De reparable apparaten zie je weinig terug, dus welke merken en types wel goed zijn weet ik eigenlijk niet.

Heb je een droom voor het Repair Café?

En een van de dingen die ik me afvraag is: hoeveel Repair Café’s een regio aan kan. Zou elke straat er een moeten hebben? Er is denk ik vooralsnog geen grens aan de dichtheid van Repair Café’s. Men zal meer gebruik van maken als men beseft dat dingen gerepareerd kunnen worden. Het kan niet anders dan dat de industrie daar uiteindelijk op anticipeert.

Mijn ultieme droom is dat het Repair Café zichzelf overbodig maakt doordat alles zo gemaakt is dat iedereen zijn eigen apparaten kan en gaat repareren.

Maar mijn ultieme droom is dat het zichzelf overbodig maakt doordat alles zo gemaakt is dat iedereen zijn eigen apparaten kan en gaat repareren. Fairphone is behoorlijk goed op weg. Gebruikers kunnen makkelijk hun eigen apparaat aanpassen en dat is nog vrij uniek.

Is er nog iets dat je wilt toevoegen?

Er zou weer meer respect moeten komen voor de waarde van spullen en techniek. Ik heb mijn dochter zelf een smartphone laten kopen in plaats van dat ze er een met een abonnement nam. Dan lijkt zo’n toestel gratis. Ze ging er heel anders mee om dan met het toestel ervoor. Nu is ze me er dankbaar voor.

Men zal meer gebruik van Repair Café’s maken als men beseft dat dingen gerepareerd kunnen worden. Het kan niet anders dan dat de industrie daar uiteindelijk op anticipeert.

Foto’s: Lucy Lambriex